Informatie over slaap bij kinderenInformatie over de slaap van uw kindje

Kinderen hebben heel veel slaap nodig. De slaap wordt gebruikt om te groeien, zowel geestelijk als lichamelijk, en om alle indrukken van de afgelopen dag te verwerken.

Juist omdat uw kindje zoveel tijd in bed doorbrengt is het belangrijk dat u goede keuzes maakt. Neemt u dus de tijd om u goed te laten informeren alvorens u een keuze maakt.

Wetenschappelijk onderzoek naar slaap

Uit onderzoek aan Princeton University blijkt dat te weinig slaap de aanmaak van nieuwe hersencellen remt. Een tekort aan slaap is een belangrijke bron van stress en is van invloed op het hormoon cortison. Dit leidt weer tot afname van de aanmaak van zenuwcellen in de hippocampus (het deel van de hersenen waar informatie wordt opgeslagen in het geheugen). Het omgekeerde is helaas niet waar; meer slapen leidt niet tot meer vorming van zenuwcellen!
Maar ook de lichamelijke en psychomotorische ontwikkeling hangt af van de hoeveelheid aan herstellende slaap. Het groeihormoon wordt namelijk 's nachts geproduceerd.

Basistips voor een goede slaap:

  • Laat uw kindje op de rug slapen.
  • Niet te zacht matras. Het matras mag maximaal 2cm ingedrukt worden door het lichaamsgewicht van uw baby.
  • Geen hoofdkussen gebruiken voor uw kind ongeveer 4 jaar is.
  • Tot ca. 2 jaar een slaapzak gebruiken i.p.v. lakens en dekens of dekbed.
  • Kalme en geruststellende omgeving voor een rustige slaap zonder angst.
  • Zorg dat het niet te warm is in de slaapkamer. Ideaal is tussen de 14-19°C.
  • Zorg ervoor dat de lucht in de kamer niet te droog is.
  • Vergeet niet dagelijks te luchten: zet de ramen wijd open.
  • Zorg voor rust voor het slapen, dus geen wilde (computer) spelletjes of TV.
  • Zorg voor regelmaat in de bedtijden, een evt. slaapritueel met een verhaaltje en knuffel maken de overgang van dag naar nacht voor uw kind makkelijker.
  • Rook nooit in de slaapkamers of wanneer er kinderen in de buurt zijn.
  • Geen mobiele telefoon in de slaapkamer.

Hoeveel uren slaapt een kind:

De eerste jaren zijn leven slaapt uw kindje meer dan dat het wakker is:
0 - 3 maanden: 16-20 uur per dag.
3 - 12 maanden: gemiddeld 15 uur slaap per dag, waarvan twee dutjes overdag.
1 - 2 jaar: 13-14 uur per dag, waarvan één dutje.
2 - 4 jaar: 13 tot 14 uur per dag, inclusief één dutje overdag.
4 - 10 jaar: 10 tot 12 uur per dag.
Ongeveer vanaf de 4de maand ligt het dag- en nachtritme vast. Daarna kan men dus spreken van nachten en (middag)dutjes.

Waar op letten bij de aanschaf van matrassen, slaapzakjes, lakens/dekens of dekbedden:

Een juist slaapsysteem zorgt voor een kwalitatief goede slaap en helpt dus mee aan de gezonde ontwikkeling van uw kindje. De gebruikte materialen moeten schoon en veilig zijn. Een Öko-tex 100, klasse 1 certificaat geeft de garantie dat er geen schadelijke stoffen in de gebruikte materialen zit. Daarnaast moeten de producten veilig zijn in gebruik en beklemming of verstikking voorkomen.

Zie voor veel meer informatie over veilig slapen en voorkomen van wiegendood de website www.wiegendood.nl en www.veiligslapen.info.

Kinderslaapcomfort.nl is niet alleen een webwinkel met beddengoed voor uw kind, maar u vindt ook veel informatie over de gebruikte materialen en waarom deze kunnen bijdragen aan een gezonde slaap van uw kind.

We wensen u veel winkelplezier!